Στρες στον χώρο εργασίας: Οδηγός επιβίωσης & 5 τρόποι αντιμετώπισης

Της Σταυρούλας Σκαλίδη 

Γιατί εκατομμύρια άνθρωποι ανά τον πλανήτη αφήνουν τις δουλειές τους σε ένα τόσο επισφαλές οικονομικό περιβάλλον, όπως το σημερινό; Πώς οδηγηθήκαμε στον καιρό της …Μεγάλης Παραίτησης; Τι ωθεί τους εργαζόμενους να εγκαταλείψουν τις θέσεις τους, όταν ο πλανήτης μαστίζεται από την οικονομική κρίση και την ανεργία; Υπάρχει αντίδοτο για τους εξουθενωμένους από την εργασία τους;

Από τις μεγαλύτερες ανακατατάξεις των τελευταίων χρόνων στο εργασιακό τοπίο έχουμε δει να συντελούνται τόσο λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού όσο και της τεχνολογικής εξέλιξης. 

Είναι χαρακτηριστικό, σύμφωνα με τα επίσημα σταστικά στοιχεία, ότι κατά την περασμένη χρονιά, στις Ηνωμένες Πολιτείες, 47,4 εκατομύρια εργαζόμενοι έφυγαν ιδία βούληση από τη δουλειά τους. Μόνο μέχρι τον Οκτώβριο του 2021, 38,6 εκατομμύρια άνθρωποι παραιτήθηκαν, όταν για το σύνολο του 2020, το αντίστοιχο νούμερο ανέρχονταν σε 36,3 εκατομμύρια.

Κοινή συνισταμένη των περισσότερων μαρτυριών από ανθρώπους που εγκατέλειψαν υπό αυτές τις ιδιόμορφες συνθήκες την εργασία τους, είναι το λεγόμενο “burn out”. To κοινώς λεγόμενο…κάψιμο των εργαζομένων:

  • υπερβολικό στρες, 
  • ματαίωση
  • μεγάλη κούραση, 
  • καταθλιπτικά επεισόδια,
  • υπερκόπωση, 
  • αίσθημα ότι δεν αναγνωρίζεται η συμβολή τους και η εργασία τους 
  • κι εντέλει απώλεια νοήματος κι ευχαρίστησης. 

Ποιοι είναι οι βασικοί λόγοι της …Μεγάλης Παραίτησης

Οι πολλές ώρες εργασίας, οι “τοξικοί” συνεργάτες, η έλλειψη ουσιαστικής επικοινωνίας και συνεννόησης, συχνά το έλλειμμα σκοπού, η υπερβολική ψηφιακή ενασχόληση που έχει επίδραση διαπιστωμένα στο νευρικό κι ενδοκρινικό σύστημα των ανθρώπων, είναι μερικοί από τους λόγους που οδηγούν τους εργαζόμενους να αφήσουν τις δουλειές τους, παρόλο που τις χρειάζονται.

Συνήθως τίθεται ζήτημα ψυχικής και σωματικής ακεραιότητας. 

Όπως πολύ ωραία παρατηρεί η Αριάνα Χάφινγκτον σε συζήτησής της με τον Αλβέρτο Μπουρλά, επικεφαλής, σε αυτή την τόσο κρίσιμη περίοδο, της Pfizer, “Η κουλτούρα μιας επιχείρησης αποτελεί το ανοσοποιητικό της σύστημα”

Οι νέες συνθήκες που ολοένα διαμορφώνονται, απαιτούν πια από τις εταιρείες να παρακολουθήσουν τις εξελίξεις και να εγκαθιδρύσουν νέες εργασιακές κουλτούρες που θα βασίζονται στην ενσυναίσθηση και θα διασφαλίζουν την ψυχική και σωματική υγεία των ανθρώπν τους.

5 “κλειδιά” για να θωρακιστείτε έναντι του εργασιακού στρες

Τι μπορεί να κάνει όμως κάποιος για να μειώσει το στρες που βιώνει στον χώρο εργασίας του;  Ποιες στρατηγικές μπορεί να αναπτύξει, προκειμένου να βοηθήσει τον εαυτόν του να αντεπεξέλθει σε αυξημένες επαγγελματικές υποχρεώσεις;

1.) Στο περίφημο μάθημα του Yale, “The Science of Well-being” -το πιο δημοφιλές από την ίδρυση του Πανεπιστημίου μέχρι σήμερα- που παρακολούθησαν δωρεάν εκατομμύρια χρήστες ανά τον πλανήτη, ιδίως μέσα στις καραντίνες, από την πλατφόρμα Coursera, με την εξαιρετική καθηγήτρια Ψυχολογίας, Λόρι Σάντος, υπάρχει μια πολύ καταλυτική προσέγγιση στο θέμα της προσωπικής μας ευημερίας: η επένδυση σε εμπειρίες και η υιοθέτηση μιας πιο “ηδονιστικής” αντιμετώπισης της καθημερινότητας.

Η μία πάραμετρος είναι η απόλαυση: να στέκεσαι δηλαδή ένα βήμα έξω από την όποια εμπειρία σου και να την “επιθεωρείς”, να την εκτιμάς, να νιώθεις όσα έχει να σου δώσει βαθύτερα.

Μια τέτοια αίσθηση στον χώρο εργασίας, εάν υιοθετηθεί σιγά σιγά από όλο και περισσότερους, μπορεί να αλλάξει άρδην το κλίμα. Κάνουμε ένα βήμα πίσω και στεκόμαστε να δούμε πώς θα επιλύσουμε τα προβλήματα που ανακύπτουν, αλλά και πώς χαιρόμαστε τις νίκες μας… Χωρίς βεβαίως να τρέφουμε αυταπάτες ή ψευδαισθήσεις στα ανταγωνιστικά περιβάλλοντα που καλούμαστε να επιβιώσουμε.

2.) Πολύ σημαντικό στοιχείο είναι να αναγνωρίζουμε τα δυνατά μας σημεία, να τα υπενθυμίζουμε στον εαυτόν μας και να λαμβάνουμε ικανοποίηση από την αξιοποίησή τους. Η αναγνώριση της εργασίας μας σχεδόν ποτέ δεν έρχεται “απέξω”, αλλά εάν είμαστε σε θέση να λαμβάνουμε ικανοποίηση εμείς από την ολοκλήρωση των στόχων μας, είμαστε ήδη σε έναν πολύ καλό δρόμο.

3.) Η άσκηση ως αποτελεσματικός τρόπος εκτόνωσης των συναισθημάτων μας, αλλά και σωματικής και ψυχικής ανδυνάμωσης, είναι πάντα ένα ισχυρό εργαλείο σε όποια θέση κι αν βρισκόμαστε εργασιακά. Ιδίως εάν αντιμετωπίζουμε και το φλέγον ζήτημα της ανεργίας.

4.) Καλός ύπνος, σωστή διατροφή και εν γένει αυτοφροντίδα. Μας δίνουν τα εφόδια να είμαστε μάχιμοι και αξιόμαχοι.

5.) Το να έχουμε έναν φίλο μέσα στο περιβάλλον που δουλεύουμε, μας κάνει πιο ανθεκτικούς και ικανούς να χειριστούμε τις υποθέσεις μας. Το κλίμα εμπιστοσύνης μας βοηθάει να εκτιμούμε διαφορετικά και πιο ολοκληρωμένα τις καταστάσεις.

FacebookTwitterPinterestLinkedInWhatsAppEmail